首页  >  清华论坛  >  论坛回顾  >  内容
清华论坛第60讲:Global Talents: on the Mutuality between Humanities and Sciences/Engineering
2016-04-20 14:01:47     任欢欢 [     ]


清华论坛第60讲:

Global Talents: on the Mutuality between Humanities and Sciences/Engineering

全球英才:人文、科学与工程的互动

 

演讲人: James P. Holloway

主持人:颜海平


演讲人简介:

James Paul Holloway is Arthur F. Thurnau Professor of Nuclear Engineering and Radiological Sciences, and Vice Provost for Global and Engaged Education at the University of Michigan.  Vice Provost Holloway is focused on the ways in which the U-M engages the world through both scholarship and education.  He has lived, worked and taught in Thailand, England, Germany, China, and Ghana. 

詹姆士·保罗·霍洛韦是核工程与放射学教授、亚瑟·F·图尔瑙讲席教授、密歇根大学全球教育事务副校长, 主管密歇根大学国际教育与学术交流,曾在泰国、英国、德国、中国与加纳等地生活、工作和执教。

 

演讲摘要:

 

Human beings have been defined as the tool makers, and we are the only species that uses tools to make other tools; in this sense humans uniquely rely on engineers to create the products and tools necessary for life. But humans are, also uniquely, creators of art and seekers of meaning; in this sense we rely on the humanities to structure and critique our understanding of ourselves. It is current to frame the challenges we face as a species as essentially technological undertakings, to be solved thru technological developments and thru the development of policy based in the social sciences. And yet, ironically, it is also current to frame the challenges we face as individuals as spiritual challenges, or challenges of meaning. Yet it cannot be that the challenges of the collective are in fact independent of our personal and individual challenges. This talk will explore, from the context of an engineer, the multiple and essential roles of the humanities in addressing our challenges and shaping our future.

人类被定义为制造工具者,是用工具制造工具的唯一物种;唯有人类依靠工程技术人员创造生存必需的产品和工具;但也唯有人类创造艺术,追寻意义。我们依靠人文学来构建和批评人的自我认识。我们作为一个物种在面对挑战时,往往依靠技术活动或以社会科学为基础的政策发展手段来解决问题。 具有讽刺意味的是,我们作为个体所面对的挑战,却往往是来自精神层面或意义层面的挑战。群体所面对的挑战无法摆脱个体所面临的挑战而存在。本演讲从一位工程师的角度出发,探讨在应对挑战与塑造未来的过程中,人文学所扮演的多元和不可或缺的角色。


美国密歇根大学副校长做客清华论坛

4月12日,密歇根大学全球教育副校长詹姆斯·霍洛威(James Holloway)教授到访清华大学,做客清华论坛,在图书馆报告厅发表了“领军人才:全球化时代的人文与理工”的演讲。

 霍洛威教授从“什么是人”这一命题出发,展开讨论了多种关于人的常见定义,深入分析了各种定义的产生、演变及局限性。他指出,人之所以有别于其他物种,不仅在于人对工具的娴熟运用,而且在于人能够创造出可制作工具的新工具。他进而指出,自现代以来,人类文明对人的定义不仅限于制作工具,同时衍生至精神层面的诉求,人类的自我定位在于对意义的创造与追求,对人生价值的认知开启与把握。


 

作为核工程与放射学工程师,霍洛威教授从理性的视角出发,简要独到地分析了当下工科思维存在的优势和局限。他指出,仅仅以解决问题、提高效率为目标的理工思维往往呈现功利性趋势,容易忽视事物本身蕴含的文化、社会信息,无法洞察其背后蕴含的一整套文明价值体系,而这些话题正是人文研究所持续关注的对象。理工科与文科的区别在于,前者始终致力于回答问题、以确定的方式解决人类社会现存的疑惑, 而后者则注重更为复杂的社会现象,通过问题的提出与反复思考来为社会做出独特的贡献,二者需要相互吸取经验,相互借鉴。最后,霍洛威教授认为,无论从事理工科还是人文学科的相关专业研究和行业发展,人们从事的都是与具体历史、文化紧密相关的价值判断的智性劳动, 这是人之为人的必然要素。霍洛威教授以跨越理工、人文、社科和全球治理所涵盖的数十个专业领域的具体案例,生动通俗而又精准严谨地论述了上述见解。最后,他提出人与人相互关系的发现和培育是人类世界最重要的命题,其核心是关于温暖、互助和共同体的价值诉求。

    演讲结束后,霍洛威教授回答了现场师生的提问。

 当天上午,霍洛威教授代表密歇根大学出席并签署旨在促进人文社科领域跨文化学术合作的清华-密歇根博士后研究员学会项目协议,并出席了清华大学世界文学与文化研究院的揭牌仪式。

 密歇根大学创建于1817年,是美国历史上最悠久的公立大学之一。该校在各学科领域中成就卓越并拥有巨大影响力,超过70%的专业排在全美前10名,被誉为“公立常春藤